Doorgaan naar hoofdcontent

Behoud van medewerkers

Een voorbeeld van een coaching verhaal, uiteraard niet met echte naam.

Een van de meest memorabele trajecten was dat van Erik, een toegewijde manager die worstelde met het behouden van zijn medewerkers. Dit is het verhaal van hoe Erik, door middel van zelfontdekking en reflectie, zijn aanpak transformeerde en zijn team opnieuw wist te motiveren.

De Eerste Stappen

Tijdens onze eerste sessie vroeg ik Erik: “Wat zou je uit ons gesprek van vandaag willen halen?” Deze vraag hielp hem om zijn doel duidelijk te formuleren: hij wilde begrijpen waarom zijn medewerkers vertrokken en wat hij kon doen om hen te behouden. Het was duidelijk dat Erik vastberaden was om een verandering teweeg te brengen.

Zelfontdekking

Naarmate onze sessies vorderden, begon Erik in te zien dat hij vaak aannames deed over wat zijn teamleden motiveerde. Ik stelde hem de vraag: “Dus je gaat ervan uit dat dit is wat ze denken, wat zou je nog meer kunnen doen om te weten wat ze echt denken?” Erik lachte en antwoordde: “Ze vragen natuurlijk.” Dit eenvoudige inzicht was een keerpunt voor hem.

Actie Ondernemen

Met deze nieuwe inzichten besloot Erik om direct actie te ondernemen. Hij begon met het vragen aan zijn teamleden wat hen motiveerde en wat hen gelukkig maakte in hun werk. Hij ontdekte dat waardering en erkenning een grote rol speelden. Daarom begon hij successen binnen het bedrijf te vieren en de prestaties van zijn team te erkennen.

Daarnaast besloot Erik om de strategie samen met zijn team op te stellen. Hij gaf input, maar liet het team de strategie bedenken, zodat ze zich er echt eigenaar van voelden. Dit deed hij door brainstormtechnieken te gebruiken en iedereen aan te moedigen om bij te dragen.

Het Resultaat

De weken verstreken en Erik merkte subtiele veranderingen in zijn team. De sfeer verbeterde, de betrokkenheid nam toe en er waren minder vertrekkende medewerkers. Maar zou deze nieuwe aanpak echt het verschil maken? Erik bleef zich afvragen of hij op de goede weg was.

Conclusie

Na enkele maanden werd het duidelijk: de veranderingen die Erik had doorgevoerd, hadden een significante impact. Erik had niet alleen een betere werkrelatie met zijn team opgebouwd, maar ook waardevolle inzichten opgedaan die hem hielpen om een effectievere leider te worden. Zijn verhaal laat zien hoe krachtig zelfontdekking kan zijn in het behouden van medewerkers.


Lees meer coaching verhalen.

Populaire posts van deze blog

Wat is coaching?

Bij een coachingsgesprek draait het om de coachee (de persoon die gecoacht wordt) en de uitdaging op het werk die deze persoon wilt overwinnen. Het gesprek maakt duidelijk wat de coachee precies wilt bereiken, waar de coachee daarbij tegen aanloopt en wat die kan doen om het doel te realiseren. Coaching is een gesprek tussen twee mensen als gelijkwaardige partners. De coach helpt de coachee door het stellen van vragen. Dat betekent dat de coach niet de oplossingen aandraagt of vertelt wat de coachee moet doen. De coachee weet zelf het beste wat die wilt doen om de situatie te verbeteren. Het gaat om het helpen van de coachee om dat helder te krijgen en om daadwerkelijk stappen te zetten richting het doel. Coaching is een bewezen effectieve manier om mensen verder te helpen op het werk. Het resultaat van coaching is dat mensen zich prettiger voelen, helderheid krijgen over wat ze echt willen en zorgt dat ze ook echt vooruit komen.

Waarom is dit 100% gratis?

Binnen de organisatie waar ik werk is coaching voor alle medewerkers toegankelijk. Dat is een service die ik iedereen gun, omdat coaching een zeer effectieve manier is om mensen te helpen verder te komen. De coaching via dit platform geef ik als vrijwilliger in mijn vrijetijd, naast mijn vaste baan. Op deze manier maak ik coaching toegankelijk voor iedereen die werkt.

Wat wordt er van jou verwacht?

De coaching is gratis, maar niet vrijblijvend. Coaching vraagt tijd en commitment van de persoon die gecoacht wordt. Dat betekent aanwezigheid bij de geplande coachingsgesprekken, maar ook commitment bij het opvolgen van acties. Uiteraard zit je als coachee altijd achter het stuur; je bepaalt zelf je acties en je doelen. Plan nu zelf  direct een afspraak voor je eerste coachingsgesprek.

Uit hoeveel sessie bestaat een coachingstraject?

Er zijn meestal meerdere coachingsgesprekken nodig om helder te krijgen wat je precies wilt, hoe dat aan te pakken en vervolgens hoe het vervolg eventueel bij te sturen zodat het doel wordt gehaald. Daarom bestaat coaching vaak uit drie a vier gesprekken. In het eerste gesprek maken we kennis met elkaar en bespreken we wat je van de coaching kunt verwachten. Daarnaast bespreken we de uitdaging waar je tegen aanloopt en wat je tot nu toe hebt gedaan. Verder hangt het af van het onderwerp en de doelstelling. Tijdens de vervolgsessies bekijken we welke acties je hebt ondernomen, hoe dat ging en wat de vervolgstappen zijn.

Start vandaag nog

Ambitie is de eerste stap naar SUCCES. Start nu met 100% gratis Online Job Coaching.

Wat is het verschil tussen coaching en loopbaanadvies?

Coaching draait om een specifieke uitdaging op het werk. Bijvoorbeeld dat je niet lekker in je zijn vel zit. Een uitkomst daarvan kan zijn dat je een andere baan wilt, maar kan ook zijn dat je iets aanpast in je werk. Bij Loopbaanadvies komt ook coaching kijken, maar daar wordt meestal gebruik gemaakt van een assessment om te bepalen waar iemands interesses liggen, krijg je advies over je CV en tips voor het solliciteren. Het is dus een beetje coaching, maar vooral ook begeleiding en advies.

Onzekere start als leidinggevende

Een voorbeeld van een coaching verhaal, uiteraard niet met de echte naam. Marloes was recent gestart bij een bedrijf als manager van een klein team, maar ze was onzeker over haar aanpak. Het was haar eerste rol als leidinggevende en ook bij een organisatie waar ze de weg en mensen nauwelijks kende. Ze voelde zich zo ongemakkelijk dat ze niet wist of ze wel door wilde gaan.  De Eerste Stappen Tijdens onze eerste sessie vroeg ik Marloes: “Hoe zie je jezelf als leider?” Deze vraag opende een diepgaand gesprek over haar sterke punten en gebieden waar ze zich nog verder wilde ontwikkelen. Ondanks haar onzekerheid, wilde ze graag proberen om een goede leidinggevende te worden. Marloes besloot om zichzelf te beoordelen op de vijf leiderschapscompetenties die binnen haar bedrijf werden gebruikt. Dit zou haar helpen om een duidelijk beeld te krijgen van waar ze stond en waar ze naartoe wilde. Zelfontdekking Een van de uitkomsten van de self-assessment was dat Marloes in zag dat ze soms teru...

Gebrek aan erkenning?

Een voorbeeld van een coaching verhaal, uiteraard niet met de echte naam. Regelmatig komen mensen naar mij toe om te praten over problemen in de samenwerking met hun manager. In een gesprek vertelde Barbara dat ze worstelde met het gebrek aan steun van haar leidinggevende. Ze voelde zich niet gezien en gewaardeerd, ondanks haar inspanningen en bijdragen.  Barbara voelde zich gefrustreerd omdat haar manager niet leek te zien wat ze deed. Tijdens het gesprek vroeg ik haar wat ze tot nu toe had gedaan om de situatie te veranderen. Ze vertelde dat ze had geprobeerd haar prestaties te delen en zichtbaar te maken, maar dit resoneerde niet. Ze deed zelfs extra werk in de hoop dat ze daar waardering voor kreeg, maar die waardering bleef uit. Ook had ze de indruk dat er niet naar haar ideeën werd geluisterd, maar dat die pas serieus werden genomen wanneer iemand anders ze naar voren bracht.  Toen ik haar vroeg naar hoe de communicatie tussen haar en haar manager verliep zei ze dat die ...

Herstellen van een werkrelatie

Een voorbeeld van een coaching verhaal, uiteraard niet met de echte naam. Patrick wilde graag een coachingsgesprek over de relatie met een van zijn teamleden, die vroeger altijd zo leuk en positief was, maar de laatste tijd moeizaam verliep. Hij begreep niet waarom de samenwerking opeens zo stroef was en de leuke dingen die ze vroeger deelden waren verdwenen.  De Eerste Stappen Tijdens onze eerste sessie vroeg ik Patrick: “Wat zou je uit ons gesprek van vandaag willen halen?” Hij vertelde me dat ze de communicatie en samenwerking met haar teamlid wilde verbeteren. Het was duidelijk dat Patrick vastberaden was om de situatie aan te pakken, maar hij wist niet precies hoe. Zelfontdekking Naarmate onze sessies vorderden, begon Patrick in te zien dat hij niet precies wist wat zijn teamlid ervan vond. Ik stelde haar de vraag: “Wat beperkt je teamlid in zijn werkzaamheden?” Dit hielp hem om zijn perspectief te verschuiven van zijn eigen zorgen naar die van zijn teamlid. Hij realiseerde zi...