Een voorbeeld van een coaching verhaal, uiteraard niet met de echte naam.
Regelmatig komen mensen naar mij toe om te praten over problemen in de samenwerking met hun manager. In een gesprek vertelde Barbara dat ze worstelde met het gebrek aan steun van haar leidinggevende. Ze voelde zich niet gezien en gewaardeerd, ondanks haar inspanningen en bijdragen.
Barbara voelde zich gefrustreerd omdat haar manager niet leek te zien wat ze deed. Tijdens het gesprek vroeg ik haar wat ze tot nu toe had gedaan om de situatie te veranderen. Ze vertelde dat ze had geprobeerd haar prestaties te delen en zichtbaar te maken, maar dit resoneerde niet. Ze deed zelfs extra werk in de hoop dat ze daar waardering voor kreeg, maar die waardering bleef uit. Ook had ze de indruk dat er niet naar haar ideeën werd geluisterd, maar dat die pas serieus werden genomen wanneer iemand anders ze naar voren bracht.
Toen ik haar vroeg naar hoe de communicatie tussen haar en haar manager verliep zei ze dat die vooral over de inhoudelijke werkzaamheden ging. Haar manager was vaak kortaf en gericht op de taken. Zijn leiderschapsstijl sloot niet aan bij de behoefte die ze had; dat haar manager waardering had voor haar werk. Ze realiseerde zich dat als ze de situatie wilde veranderen dat ze het dan anders aan moest pakken dan ze tot nu toe had gedaan. Harder werken en nog meer extra taken oppakken zou niet helpen.
In plaats daarvan besloot Barbara om een open gesprek met haar manager aan te gaan. Een gesprek waarin ze aan wilde geven hoe de communicatie van haar manager op haar over kwam, hoe het voor haar voelde. Samen bereidde we het gesprek voor zodat ze zonder spanning en met vertrouwen het gesprek kon voeren.
Het gesprek zorgde niet alleen voor meer begrip bij haar manager maar ook voor een structurele verandering in hun onderlinge communicatie. Haar manager gaf haar meer erkenning en Barbara zelf was voortaan in staat om met haar manager het gesprek aan te gaan over haar gevoelens wanneer ze daar behoefte aan had.
Lees meer coaching verhalen.